Vijf groepen

Onze “atletiekbaan” is het natuurgebied van de Drentsche Aa. Hier hebben we een magnifiek bos- en heidegebied met onverharde paden, maar ook verharde paden met daar op diverse afstanden afgemeten weergegeven.

We hebben vijf verschillende trainingsgroepen. Afhankelijk van je snelheid sluit jij aan bij één van deze groepen. Zo train je altijd op jouw eigen niveau.

In alle groepen wordt er serieus getraind, maar wordt het plezier en de gezelligheid niet uit het oog verloren. Techniek, ontspanning, plezier en verantwoord opbouwen zijn de sleutelwoorden.

Als groep blijven we bij elkaar, maar geven we ook ruimte om wat te versnellen of te ondersteunen indien dat nodig is.

Samen hardlopen motiveert!

A-Groep

De A-groep traint serieus en wil optimaal presteren. Er kan getraind worden voor het verbeteren van snelheid op de diverse wedstrijdafstanden, maar ook voor het vergroten van je inhoud of het onderhouden van je huidige niveau.

Vereisten
In de duurlopen op de zondag wordt in deze groep met snelheden tussen de 10 a 12 km/u gelopen. De 10-km tijd ligt tussen de 39 en 48 minuten. De intervaltrainingen (woensdagavond) zijn intensief en hebben een omvang van 6 tot 10 km

Doel
Lekker hard trainen, maar ook de techniek verbeteren, hetzij om gemakkelijker te lopen, hetzij om blessures te voorkomen.

B-Groep

Een B-loper is zowel prestatiegericht als recreatief. Om mee te kunnen lopen beschik je al over een goede basisconditie en heb je ervaring op wat langere afstanden (>12km). B-lopers doen ook wel eens een halve marathon.

Vereisten
Je kunt een duurloop van anderhalf uur volhouden. Het tempo tijdens duurlopen ligt tussen de 9 en 11 km/uur.

Bij intervaltrainingen (woensdagavond) wordt gevarieerd in tempo, lengte en duur van de inspanning.

Doel
Je wilt je snelheid, afstand en loop-efficiëntie verbeteren door gerichte training.

C-groep

In de C-groep wordt minder ver en minder hard gelopen. Plezier in het hardlopen in een gezellige groep is erg belangrijk. Uiteindelijk sneller lopen en het langer kunnen volhouden, is mooi meegenomen.

Vereisten
Om lekker mee te kunnen, is een snelheid van 8,5 km/u en 45-60 minuten aan één stuk kunnen hardlopen wel een pré. Op zondag lopen we met elkaar een route van ca. 12 km en op de woensdagavond een wisselend programma met o.a. interval en fartlek.

Doel

Je wilt lekker lopen in een groep en met een goed gevoel thuis komen. En vooral langer en makkelijker dan je eerder deed, misschien ook sneller.

Bootcamp-groep

De Running-bootcamp is een spierversterkende trainingsmethode uitgevoerd in teamverband onder deskundige begeleiding van een Bootcamp-trainer. Het doel is om de kracht en uithouding te verbeteren, tevens blessure preventief. We trainen 1x per week op de maandagavond.

Vereisten

Geen.

Doel

Je bent zo sterk als je zwakste schakel. We trainen om ook de zwakste schakel sterk te maken.

Jeugdgroep

De jeugdgroep richt zich op jongeren vanaf 16 jaar die op zondagochtend een training bijwonen. Uiteraard onder auspiciën van een gediplomeerde trainer.